Informatie

Webshops

Webshops: iets met door de bomen het bos niet meer zien

U wilt uw producten (ook) online verkopen en dus moet er een webshop komen. Tot dusver is alles duidelijk maar dan begint het pas. Tegenwoordig zijn er talloze webshops en welke is nu voor u de beste keuze? En hoe pakt u zo’n webshop nou het beste aan?

In deze blog geven wij u een inzicht in de wereld van de webshops, de mogelijkheden die ze bieden maar ook zaken als benodigde technische know-how en uitbreidingsmogelijkheden nemen wij mee.


Webshops: een stukje historie (in vogelvlucht)

In de oertijd waren er weinig mogelijkheden om iets te krijgen anders dan het zelf te maken, vinden of vangen. Ruilhandel is 1 van de oudste vormen van handel en stamt uit de oertijd. De een ving veel vis maar had geen hout om een vuurtje te stoken, de ander had veel hout maar ook veel trek in vis. Enfin u weet waar wij heen willen.

Sinds dat er in ca. 770 v.Chr in China de eerste “munten” werden gegoten veranderde langzaam de ruilhandel naar verkoop. Met de oprichting van ARPA in 1957 (zoals gezegd we gaan in vogelvlucht) en het daaruit voortvloeiende ARPANET werd de basis gelegd voor ons huidige Internet.

Nadat in 1991 het World Wide Web was uitgevonden. In 1994 werd het SSL protocol ontwikkeld en verschenen de eerste online winkels. Met de toename van een betere infrastructuur is online surfen tegenwoordig heel wat eenvoudiger dan vroeger via een modem. Het is dan ook niet verwonderlijk dat juist de laatste jaren het gebruik van internet en hiermee ook online winkelen een grote vlucht heeft genomen.

De webshop van tegenwoordig moet uiteraard de artikelen en prijzen bevatten. Maar ook de wijze van presenteren, specificaties, snelheid van de webshop, uitstraling van de webshop en duidelijke contactinformatie zijn onontbeerlijk. Klantenservice, levertijden en voorraad zijn zeker met zoveel concurrentie van levensbelang voor het voorbestaan van de webshop, net als goede recensies overigens.


Webshops: een kort overzicht van de verschillende aanbieders

Er zijn verschillende soorten aanbieders van webshops. Zo kunt u binnen uw CMS door middel van een uitbreiding een webshop aan uw website toevoegen (bijvoorbeeld WordPress + Woocommerce) en bieden veel Internet providers ook een webshop aan (bijvoorbeeld Strato). Daarnaast zijn er diverse DhZ website en webshop aanbieders (bijvoorbeeld Jimdo). Vervolgens is er een categorie aanbieders die volledig gespecialiseerd zijn in webshops (bijvoorbeeld Lightspeed), deze pakketten zijn voor de partijen die meer van hun webshop verwachten. Wilt u de volledige controle over de looks en feels van uw webshop, dan kunt u deze middels maatwerk door een specialist laten ontwikkelen (bijvoorbeeld Oranje ICT).

Welke keuze voor u het beste is kunt u soms heel eenvoudig zelf beantwoorden maar vaak zult u twijfelen; in dat geval is het altijd aan te raden om met een expert contact op te nemen en uw wensen door te nemen. U zult namelijk niet de eerste zijn die na veel bloed, zweet en tranen een webshop gereed heeft om er vervolgens achter te komen dat deze niet aan de wensen voldoet.


Webshops: een vergelijking van een aantal populaire systemen

Onder de meest gebruikte systemen vallen, naast de maatwerk webshops, Lightspeed, Shopify, WooCommerce en Magento. Alhoewel al deze systemen hetzelfde oogpunt hebben, namelijk u in staat stellen om online artikelen te verkopen, zijn er wel degelijk verschillen.

Lightspeed

Lightspeed behoort tot de grotere aanbieders van webwinkelsoftware en kassasystemen. Het van oorsprong Canadese bedrijf is opgericht in 2005 en nam eind 2015 het Nederlandse  SEOshop over. Hierdoor kon Lightspeed in één klap een doorontwikkeld ecommerceplatform toevoegen aan haar portfolio. Met de overname verviel de naam SEOshop, dat sinds 2008 actief was.

Lightspeed biedt verkoopsoftware voor retailers, restaurant én webwinkeliers. Van oorsprong is het een point-of-sale-systeem dat helpt om van elke locatie een verkooppunt te maken. Sinds de overname van SEOshop in 2015 biedt het ook een ecommerce-oplossing. Inmiddels zijn beide oplossingen zowel in elkaar geïntegreerd als verder uitgebreid.

Heb je een webshop van Lightspeed? Dan is een groot deel van die code gemaakt in Amsterdam! De webshop-oplossing van Lightspeed kent haar oorsprong in de overname van SEOshop. Dit was webwinkelsoftware uit Nederland. In 2015 werd het overgenomen en hernoemd naar Lightspeed Ecommerce. Destijds waren er in Nederland zo’n tienduizend webwinkels gemaakt op basis van SEOshop. Hoeveel webshops er momenteel draaien op basis van Lightspeed doet het bedrijf geen uitspraken over.

Bij Lightspeed betaal je een vast tarief per maand voor de software. Met alleen deze kosten kun je een webshop beginnen. Al betalen de meeste webshops daarnaast ook andere kosten. Denk aan de kosten voor (extern ontwikkelde) plugins, betalingen en een betaald template. Ook de kosten van verzendingen of je betaalprovider worden soms los gefactureerd. Daarnaast heb je extra kosten als je de webshop laat bouwen door een ontwikkelbureau dat gespecialiseerd is in het bouwen van webshops met Lightspeed.

Shopify

Shopify is in Nederland nog niet zo dominant als overzee, maar timmert ook hier inmiddels aan de weg. In Nederland wordt Shopify vooral gebruikt door webwinkels die ook internationaal verkopen, al geeft Shopify zelf aan dat er begin 2020 in Nederland al meer dan tienduizend webshops op Shopify draaien.

Van oorsprong is het een webwinkel voor snowboardartikelen. Toen dit een succes werd, besloten de ontwikkelaars om de webshop niet voor zichzelf te houden, maar om dit door te ontwikkelen tot het hedendaagse webwinkelplatform. In eerste instantie in thuisland Canada maar inmiddels wereldwijd. Shopify is ook in Nederland actief.

In april 2019 introduceerde Shopify het admin-gedeelte van de webshop in het Nederlands en kwam het ook met gelokaliseerde documentatie en casestudies. Ook ging vanaf toen de Nederlandse website, Shopify.nl, live. Daarnaast kondigde het bedrijf de lancering van Shopify Payments in Nederland aan.

Als klant kun je standaard gebruikmaken van tientallen templates. Wil je er nog meer, dan kun je voor een meerprijs kiezen uit enkele honderden templates. Via online handleidingen en uitlegvideo’s kun je ook zelf leren hoe je hiermee aan de slag gaat. Een veelgenoemd nadeel is dat een multishop via Shopify niet standaard in de software wordt aangeboden. Retailers die meerdere niches, landen of doelgroepen willen bedienen moeten hierdoor meerdere webshop-abonnementen afsluiten en hebben extra apps of software nodig om via één systeem meerdere webshops te kunnen beheren.

WooCommerce

Sinds de lancering eind 2011 wint WooCommerce steeds meer terrein. De webwinkelsoftware, die feitelijk een ecommerce plugin is op basis van WordPress, wordt gezien als erg gebruiksvriendelijk. Wereldwijd zijn er vele miljoenen gebruikers, voornamelijk kleine tot middelgrote webwinkeliers.

Voor een redelijk simpele webshop is WooCommerce een fijne en betaalbare keuze. Neemt de shop echter in omvang toe, dan zie je aardig wat gebruikers overstappen naar bijvoorbeeld Magento aangezien deze software beter berekend is op grote(re) assortimenten en hogere volumes. Dit is echter geen must, mits je bereid bent om te betalen voor alle uitbreidingen. Wel is het verstandig om niet (te veel) te besparen op hosting om de snelheid van de shop acceptabel te houden.

WooCommerce-gebruikers zijn over het algemeen erg tevreden over de gebruiksvriendelijkheid, zowel de webwinkeliers als de programmeurs. En omdat de shop draait op WordPress heb je een goede basis voor bijvoorbeeld blogs of andere content.

Wat wel als een (groot) nadeel wordt ervaren, is dat veel functies die binnen andere pakketten standaard zijn bij WooCommerce als losse plugins moeten worden geïnstalleerd. Nu zijn deze plugins wel beschikbaar, dus je kunt je webshop vormgeven zoals je wilt, maar het betekent wel dat de site hierdoor trager of complexer wordt.

Magento

In 2008 werd Magento 1.0 gelanceerd. Begin 2010 investeerde eBay 22,5 miljoen dollar in het bedrijf en kreeg hiervoor 49% van Magento in handen. In de jaren daarna wist de Amerikaanse webwinkelsoftware uit te groeien tot één van de populairste open source-systemen ter wereld. Zowel kleine tot middelgrote shops als heel grote webwinkels maken er gebruik van. In Nederland is het bedrijf, zeker in het midden- tot topsegment, marktleider op het gebied van webwinkelsoftware.

Magento is webwinkelsoftware en heeft zowel een gratis als een betaalde versie. Magento Open Source is voor iedereen kosteloos te downloaden. Omdat het open source is, ben je vrij om aanpassingen in de code aan te brengen. Bij deze editie kun je gebruikmaken van diverse extensies, zowel gratis als betaald, waarmee je je webwinkel naar eigen inzicht kunt aanpassen. Magento Commerce is de betaalde versie op licentiebasis. Technisch gezien is de basis hetzelfde, maar voor de licentie krijg je extra modules die de functionaliteiten flink uitbreiden. Ook krijg je, in tegenstelling tot bij de Open Source-editie, garanties en support. Goedkoop is het echter niet, aan de licentie hangt een prijskaartje van zo’n twaalfduizend euro per jaar.

Magento staat niet alleen bekend om de software, maar ook vanwege de levendige community. Overal ter wereld worden er met enige regelmaat evenementen georganiseerd, waarvan Meet Magento er één is. Daarnaast vinden er, in diverse steden, op gezette momenten Magento User Groups plaats waarbij er gediscussieerd worden over het wel en wee van de software.

Bron: Ecommerce News Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier + veertien =